آیا کار کردن در سنین نوجوانی درست است؟

کار کردن در هر سنی می‌تواند مضر یا مفید باشد و در درجه اول به این موضوع بستگی دارد که ما چه کاری را چگونه انجام می‌دهیم و هدف ما از انجام آن کار چیست. کار کردن در سنین نوجوانی مانند یک چاقوی دولبه است و با توجه به شخصیت، هدف و انگیزه فرد نوجوان ممکن است به نتایج مثبت یا منفی ختم شود. در این مقاله به برخی از جنبه‌های آن می‌پردازیم.

اهمیت کار کردن در سنین نوجوانی

اولین انگیزه ما از کار کردن، تامین نیازهای مالی و امرار معاش است اما کار کردن علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، دارای نتایج و ثمرات بسیار مهمی است که شاید کمتر کسی به آنها توجه می‌کند. داشتن شغل موثر و اشتغال مفید از نظر روانشناسی تاثیرات چشمگیری در رشد شخصیت، تقویت روابط اجتماعی، شکوفایی استعدادها و حتی تقویت سلامت فیزیکی و روانی افراد دارد.
یکی دیگر از فواید بسیار مهم کار کردن در سنین نوجوانی مربوط به تکامل و فعالیت بهینه مغز است که با تقویت ویژگی‌های درونی مانند اعتماد به نفس، بر روی کیفیت زندگی و فعالیت‌های مختلف افراد تاثیر می‌گذارد.

تاثیرات کار کردن در سنین نوجوانی در تحصیل

اکثر والدین و مربیان موافقند که یکی از اهداف اصلی تربیت نوجوان، آماده کردن او برای زندگی در دنیای واقعی است. هر خانواده مجموعه‌ای از ارزش‌های خاص خود را دارد که به فرزندانش منتقل می‌کند. برخی برای همدلی، برخی برای احترام و برخی برای مهربانی ارزش قائل هستند. برخی برای همه اینها و بیشتر ارزش می‌گذارند.

صرف نظر از اینکه شرایط اخلاقی خانواده چیست، تقریباً همه والدین تلاش می‌کنند تا نوعی اخلاق کاری را به فرزندان خود القا کنند. تقریباً همه افراد روی کره زمین باید برای امرار معاش کار کنند و هیچکس نمی‌خواهد که این مسئله برای فرزندانش موضوعی غافلگیرکننده باشد. وقتی پرنده‌های کوچک آماده ترک لانه هستند، والدین باید خود را آماده کنند. استعدادیابی شغلی می‌تواند‌ به شما در کار کردن نوجوانتان کمک زیادی کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که کار کردن در سنین نوجوانی تأثیرات رشدی مثبتی بر زندگی او دارد. با این حال یک نکته وجود دارد! کار زیاد خوب نیست و کار کم نیز نتایج مثبتی را نشان نمی‌دهد. کار متوسط و ثابت سودمندترین مسیر را برای نوجوانان دارد. با این اوصاف، مشارکت والدین در این فرآیند بسیار مهم است.

والدین باید از محل کار بازدید کنند تا مطمئن شوند که حس خوبی در فضای وجود دارد. والدین همچنین باید بر تعداد ساعات کار نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند که نوجوانشان بیش از حد کار نمی‌کند. استفاده از پکیج‌های استعدادیابی می‌تواند راهی عالی برای درک توانایی‌ها جهت کار در زمان تحصیل باشد.

هر نوجوانی متفاوت است و به تجربیات جدید و منحصر به فرد زندگی به روش مد نظر خود پاسخ می‌دهد. هنگامی که به این فکر می‌کنید که آیا به نوجوان خود اجازه دهید شغلی پیدا کند، مهمترین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که آیا این شغل بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی می‌گذارد یا خیر. اگر پاسخ منفی است و احساس می‌کنید فرزندتان می‌تواند از عهده آن برآید، گام بعدی این است که درباره کار صحبت کنید. آزمون‌های استعدادیابی می‌توانند راهی برای درک توانایی‌های دانش آموز برای برخورداری از همه مزایای کار کردن باشد. کار کردن در سنین نوجوانی می‌تواند‌ مزایای و معایب زیر را ارائه دهد:

مزایا

  • شغل به نوجوان کمک می‌کند تا احساس مسئولیت کنند.
  • شغل به نوجوان کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.
  • نوجوانانی که ساعات معقولی کار می‌کنند (کمتر از 15 ساعت در هفته) نمرات بهتری نسبت به نوجوانانی می‌گیرند که کار نمی‌کنند.
  • شغل به نوجوان کمک می‌کند تا مدیریت پول و درک امور مالی شخصی را بیاموزند.
  • شغل به نوجوان کمک می‌کند زودتر وارد مرحله بزرگسالی شود.

معایب

  • شغل می‌تواند به زندگی نوجوان استرس اضافه کند.
  • شغل می‌تواند نوجوان را در معرض افراد و موقعیت‌های نامطلوب قرار دهد.
  • نوجوانی که شغلی دارد ممکن است احساس کند دوران کودکی او خیلی زود به پایان رسیده است.
  • نوجوانانی که بیش از حد کار می‌کنند (بیش از 15 ساعت در هفته) نمرات کمتری نسبت به بچه‌هایی می‌گیرند که اصلا کار نمی‌کنند.

نوجوانانی که کار می‌کنند پول خواهند داشت و ممکن است پول خود را صرف کارهای نامطلوب مانند سیگار کشیدن کنند.

اهمیت درس خواندن

هیچ کس در این دنیا پیدا نمی‌شود که با اصل و ذات درس خواندن مخالف باشد. حتی خلاف‌کارترین آدم‌های روی زمین هم فرزندان خود را به درس خواندن تشویق می‌کنند. البته شاید در هنگام نشست و برخاست با برخی از دوستان یا اطرافیان با جملاتی مانند “درس خوندن فایده‌ای نداره” مواجه شویم. اما همین افراد هم در باطن، مشکلی با درس خواندن ندارند و حداقل آن را یک کار منفی نمی‌دانند. اما اگر به شکل علمی به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که درس خواندن و تحصیل در درجه اول باعث افزایش میزان آگاهی و به شکل ساده‌تر اطلاعات عمومی افراد می‌شود و آنها را با اصول و مفاهیم مهم زندگی آشنا می‌کند. اما در نگاه دقیق‌تر باید گفت که با افزایش درجه تحصیلات، نوع نگرش و طرز فکر افراد در خصوص مسائل مختلف دچار تغییر می‌شود و به عبارت دیگر، ذهن افراد در برخورد با مسائل مختلف به شکل بروزتر و منطقی‌تر رفتار می‌کند. شاید یکی از دلایلی که افراد فکر میکنند با درس خواندن به جایی نمی‌رسند این باشد که مسیر تحصیلیشان را درست انتخاب نکرده و به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند. با انتخاب رشته تحصیلی مناسب امکان رسیدن به خواسته‌ها ئ اهداف فردی بیشتر می‌شود. پکیج استعدادیابی تحصیلی به همین منظور برای شما ایجاد شده است.

آیا کار کردن برای همه افراد مفید است؟

اگر تنها جنبه اقتصادی کار را در نظر بگیریم، باز هم هیچ شکی نیست که هر فرد برای گذران زندگی خود به ناچار باید در یک زمینه شغلی، فعالیت داشته باشد و به اصطلاح نان در بیاورد. اما افراد زیادی هم وجود دارند که علیرغم داشتن شغل، نسبت به آن بی‌میل هستند و هیچ علاقه‌ای به آن ندارند و تنها از روی اجبار و نیازهای زندگی به شغل خود ادامه می‌دهند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که کار کردن برای همه افراد مفید نیست اما لازم است.
در این بین افرادی هم وجود دارند که کار کردن برای آنها نه مفید است و نه لازم و حتی گاهی مضر و خطرناک هم هست. طبقه نوجوانان در یک جامعه از جمله طیف‌های خاص جمعیتی محسوب می‌شوند که مانند یک نهال نوپا نیازمند توجه، هدایت و راهنمایی ویژه هستند. بهتر است که، نوجوانی که علاقمند به کار است، از همان ابتدا در مسیر درستی قرار بگیرد و شغل مناسب خود را پیدا کند. شناسایی توانایی‌ها، کار ساده‌ای نیست. به همین منظور پکیج‌ استعدادیابی شغلی را برای افرادی که آینده شغلی برایشان مهم است ایجاد کرده‌ایم.  در اینجا می‌خواهیم بدانیم که داشتن شغل و کار کردن در دوران نوجوانی چه ثمرات و تاثیراتی را به دنبال دارد و آیا کار کردن نوجوانان مفید است یا خیر؟

کار کردن در سنین نوجوانی بهتر است یا تحصیل؟

همه ما دوران نوجوانی را به عنوان ترافیک سنگین مشغله‌های درسی و ذهنی می‌شناسیم. دورانی که بیشتر زمان یک نوجوان صرف مدرسه و مطالعه دروس مختلف می‌شود و می‌توان گفت که نوجوان در این دوره سنی به تحصیل اشتغال دارد. شاید اعتراف برخی از افراد که “درس خواندن، سخت‌ترین کار دنیاست” چندان بی‌ربط هم نباشد و برگه معروف “اشتغال به تحصیل” بهترین تعریف ممکن از دوران تحصیل انسان‌ها باشد. به هر حال حتی اگر دوران دانش‌آموزی را به عنوان یک شغل در نظر نگیریم، نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم که مدرسه و دانشگاه، زیربنای شغلی بسیاری از افراد را شکل می‌دهد و هزینه‌های این مقطع به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای زندگی نوجوانان محسوب می‌شود. اما از طرف دیگر نمی‌توانیم از تاثیرات کار کردن در زندگی و شخصیت نوجوانان غافل باشیم و آن را به عنوان یک موضوع منتفی و غیر قابل قبول در نظر بگیریم. پس باید چکار کنیم؟ جواب این سوال در چند کلمه خلاصه می‌شود: “کسب آگاهی و بررسی شرایط”.
به طور طبیعی ما نمی‌توانیم یک الگوی مشخص را برای اشتغال و تحصیل همه نوجوانان طراحی و اجرا کنیم، درست مانند پزشکی که برای همه بیماران خود نمی‌تواند یک نسخه یکسان تجویز کند. در اینجا ما باید شناخت و دید کاملی نسبت به شخصیت، وضعیت زندگی و نیازهای نوجوانان داشته باشیم و روش درستی را بر اساس مجموعه‌ای از تحلیل‌های واقعی و علمی انتخاب کنیم. شاید یک نوجوان علاقه‌ای به کار کردن در دوران مدرسه نداشته باشد و داشتن شغل باعث افت تحصیلی او شود ولی در طرف مقابل شاید کار کردن باعث پیشرفت تحصیلی و افزایش تمرکز در یک نوجوان شود. اینجاست که آگاهی و شناخت شرایط می‌تواند کلید حل معمای ما باشد. به دست آوردن این کلید از طریق مشاوره، انجام آزمون‌های شخصیت‌شناسی و در حالت کلی از طریق انجام فرایند استعدادیابی امکان‌پذیر است.

کار کردن در سنین نوجوانی برای برخی از افراد لازم است!

کار کردن در سنین نوجوانی و حضور فعال در مشاغل مختلف برای دانش‌آموزان رشته‌های تحصیلی کار-دانش و فنی-حرفه‌ای یک تجربه بسیار مفید محسوب می‌شود تا با کسب تجربه و مهارت بتوانند آینده شغلی بهتری را برای خود رقم بزنند. رشته‌های موجود در این شاخه‌های تحصیلی به شکل عملی و کارگاهی تدریس می‌شوند و داشتن مهارت و دانش در این رشته‌ها به کسب نمرات بهتر و ایجاد تعامل سازنده میان محیط کار و مدرسه می‌انجامد و به رشد بهتر و سریع‌تر توانایی‌ها و استعدادهای واقعی نوجوانان کمک می‌کند.خودتان را در میان نفرات برتر قرار بدهید.

مزایای کار کردن در دوران نوجوانی

  1. اشتغال و کسب درآمد در دوره نوجوانی و به ویژه در حین تحصیل، حس خاصی از استقلال را در وجود نوجوانان ایجاد می‌کند و سطح روحیه و انرژی آنها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.
  2. نوجوانان با اشتغال و کسب درآمد، ضمن آشنایی با کاربردها و ارزش منابع مالی با چالش‌های مختلفی مانند مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز کردن نیز روبه‌رو می‌شوند.
  3. حضور در محیط کار، مشغله‌ها و زحمت‌‌های والدین را به شکل عملی به نوجوانان نشان می‌دهد و به آنها گوشزد می‌کند تا ارزش و جایگاه پدر و مادر خود را بدانند و درک بهتری از وضعیت زندگی به دست بیاورند و خود را برای حضور در زندگی آینده آماده کنند.
  4. کار کردن در سنین نوجوانی این احساس را به فرد القا می‌کند که یک شخصیت مفید است، دیگران او را قبول دارند و عضو مفید و موثری از جامعه به حساب می‌آید.
  5. با کار کردن نوجوانان و دریافت بازخوردهای مثبت و تحسین دیگران، یکی از نیازهای ذاتی انسان یعنی میل به مقبولیت نیز برطرف می‌شود.
  6. کار کردن نوجوانان، حس اعتماد به نفس، شجاعت و ارزشمندی آنها را تقویت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خود را به چالش بکشند.
  7. کار کردن باعث تقویت قدرت خلاقیت و بهبود تکنیک‌های حل مسئله در نوجوانان می‌شود و توانایی آنها را در حل مشکلات مختلف زندگی افزایش می‌دهد.
  8. کار کردن در سنین نوجوانی می‌تواند به کشف استعدادها و توانایی‌های نوجوانان کمک کند و نقطه عطفی در جهت انتخاب رشته تحصیلی و تعیین مسیر شغلی آنها به وجود بیاورد.
  9. کار کردن در سن نوجوانی به تقویت روابط اجتماعی آنها کمک می‌کند و آنها را در برابر الگوها و تیپ‌های رفتاری مختلف قرار می‌دهد.
  10. کار کردن نوجوانان به آنها آموزش می‌دهد که در دنیای بیرون از خانه، نوعی رقابت وجود دارد و باید در برابر مشکلات و شرایط سخت زندگی، صبور و مقاوم باشند.

معایب کار کردن در دوران نوجوانی

  1. یکی از مشکلات و تهدیدهای اصلی کار کردن در سنین نوجوانی مربوط به افت تحصیلی یا ایجاد حس بی‌میلی نسبت به محیط مدرسه است و بیشتر دغدغه والدین و مشاورین تحصیلی به این موضوع مربوط می‌شود.
  2. قرار گرفتن در محیط نامناسب برخی از مشاغل، زمینه ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد و پرخاش‌گری را در نوجوانان افزایش می‌دهد.
  3. معمولا نوجوانان در محیط کار به دنبال جلب اعتماد و اثبات توانایی‌های خود هستند که این موضوع باعث کاهش قدرت “نه گفتن” و افزایش زمینه‌های سوءاستفاده از آنها می‌شود.
  4. کودکان و نوجوانانی که از سنین پایین در محیط کار قرار می‌گیرند معمولا از نیازهای خاص این دوره مانند بازی با دوستان محروم می‌شوند که این موضوع، رشد متعادل شخصیت آنها را با مشکل مواجه می‌کند.
  5. عدم موفقیت در کار می‌تواند ضربات شدیدی را به روحیه و اعتماد به نفس نوجوانان وارد کند.

نقش والدین در مسیر تحصیل و اشتغال نوجوانان

بدون شک، خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین مسیر زندگی و انتخاب‌های مختلف نوجوانان دارند. حتی با اینکه میزان نفوذ و اثرگذاری فضای مجازی در جامعه امروز به شدت افزایش پیدا کرده اما هنوز هم بیشترین تاثیرات ذهنی و فکری نوجوانان از محیط خانه سرچشمه می‌گیرد. بنابراین آشنایی خانواده‌ها با شرایط نوجوانان و شناخت روحیات و نیازهای آنها می‌تواند نقش مهمی در انتخاب درست مسیر شغلی و تحصیلی آنها داشته باشد. هنگامی‌که خانواده‌ها با ویژگی‌های درونی نوجوانان خود آشنا باشند، می‌توانند نیازها و خواسته‌های آنها را به شکل صحیح پاسخ بدهند و تمرکز و توجه آنها را در مسیر درست هدایت کنند.
کار کردن در سنین نوجوانی از جمله تمایلاتی است که در همه نوجوانان وجود ندارد و تنها بخشی از آنها به این مسیر علاقه پیدا می‌کنند؛ اما والدین باید توجه داشته باشند که نوع رفتار و واکنش آنها به این موضوع می‌تواند پیامدهای مثبت یا منفی به دنبال داشته باشد. دریافت مشاوره از متخصصان حوزه روانشناسی کار یکی از بهترین روش‌های تحلیل و پاسخگویی به سوالات موجود در زمینه کار کردن نوجوانان است که می‌تواند کار کردن در سنین نوجوانی را به یک ظرفیت طلایی و نردبان ترقی تبدیل کند.

یک راهکار مناسب برای کار کردن نوجوانان

با جمع‌بندی مباحث بالا می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از نوجوانان در کنار تحصیل به اشتغال نیز علاقه دارند یا در اثر عوامل خارجی به آن علاقه پیدا می‌کنند اما مشکلات خاص این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های متعدد برای والدین آنها می‌شود که برخی از آنها کاملا بجا و قابل درک هستند. اما باید توجه داشت که با برنامه‌ریزی و کنترل درست علایق شغلی نوجوانان، می‌توان این نگرانی‌ها را به یک فرصت طلایی و زمینه‌ای برای رشد هرچه بیشتر آنها تبدیل کرد. انجام تست‌های شخصیت‌شناسی و استفاده از پکیج‌های استعدادیابی شغلی یکی از بهترین روش‌های شناسایی توانایی‌ها و علایق شغلی نوجوانان است. هنگامی‌که خانواده‌ها با زمینه‌های شغلی مورد علاقه فرزندان خود آشنا باشند، می‌توانند زمینه حضور در محیطهای شغلی مرتبط را فراهم کنند و علاوه بر پاسخگویی صحیح به نیازهای شغلی نوجوانان، آمادگی آنها را برای ورود به مشاغل آینده افزایش بدهند. وجود فرصت کافی برای اصلاح نگرش شغلی و کسب نتایج واقعی برای استفاده در انتخاب رشته دبیرستان و دانشگاه از جمله مزایای استفاده از این راهکار است.

سوالات متداول

چه مشاغلی برای نوجوانان مناسب است؟

نوجوانان اغلب در موقعیت‌های ابتدایی مانند خرده فروشی، خدمات غذایی، نگهداری از کودکان، مراقبت از چمن، تدریس خصوصی یا کارآموزی شغل پیدا می‌کنند.

نوجوان برای کار کردن باید چند سال داشته باشید؟

حداقل سن برای کار بسته به کشور و منطقه متفاوت است. در بسیاری از مکا‌ن‌ها، نوجوانان می‌توانند مشاغل پاره وقت را در حدود سن 14 یا 15 سالگی شروع کنند، اما محدودیت‌های خاصی در ساعات کاری و نوع شغل ممکن است اعمال شود.

چگونه نوجوانان می‌توانند بین کار و مدرسه تعادل ایجاد کنند؟

نوجوانان باید مسئولیت‌های مربوط به مدرسه را در اولویت قرار دهند، تکالیف را به نحو احسن انجام دهند و همچنین بتوانند در زمان‌های بیکاری در شغل مورد نظر خود به صورت پاره وقت کار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید